Województwo podkarpackie nie uruchomi autobusowej komunikacji zastępczej w zamian za pociągi do Zagórza i Ustrzyk Dolnych. W czasie modernizacji linii 108 pasażerowie Polregio będą mogli dojechać tylko do Krosna. Region tłumaczy to długim czasem przejazdu, jaki osiągałyby autobusy jadące wzdłuż torów.
W lutym tego roku samorząd województwa podkarpackiego uruchomił nowe bezpośrednie połączenia kolejowe z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych. Wiemy już, że niebawem znikną one z rozkładu jazdy. Co więcej, na odcinku Sanok – Ustrzyki Dolne ruch zostanie całkowicie zawieszony.
UMWP: Frekwencja byłaby zbyt niska
Region tłumaczy to planowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe
modernizacją linii 108 między Jasłem a Sanokiem. Zapowiada też, że w okresie jej zamknięcia nie zamierza finansować autobusowej komunikacji zastępczej na odcinku od Krosna do Sanoka i Zagórza. – Czas przejazdu byłby niekonkurencyjny w stosunku do istniejącej komunikacji busowej – tłumaczy Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. Dodaje, że w rejon niektórych przystanków kolejowych autobus i tak nie mógłby dojechać, a spodziewana frekwencja w związku z tymi problemami byłaby niska.
Nasza rozmówczyni podkreśla, że UMWP planował pierwotnie utrzymywać połączenia z Rzeszowa do Sanoka, Zagórza i Ustrzyk tylko do 12 września tego roku. – Będą one jednak realizowane aż do połowy grudnia. Zmiana ta wynika z decyzji zarządcy infrastruktury, PKP PLK, który z uwagi na opóźnienia w procedurze przetargowej przesunął rozpoczęcie prac torowych i budowlanych na linii nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz z 15 września na 16 grudnia – tłumaczy.
Będą autobusy zastępcze do Krosna
Fragment od Jasła do Krosna ma przy tym pozostać przejezdny dłużej. Pociągi mają zatem kursować tam tak jak dotychczas do 16 marca 2026 r. – Następnie wprowadzona będzie komunikacja zastępcza w okresie zamknięcia torowego, tj. do sierpnia 2026 r. Potem ponownie uruchomimy pociągi po zakończeniu prac remontowych, tj. od września 2026 r. – informuje przedstawicielka UMWP.
Modernizacja linii 108 jest określana przez nią jako kluczowy krok w poprawie dostępności komunikacyjnej południowego Podkarpacia i Bieszczad. Po dwuletnim okresie robót prędkość kursowania pociągów pasażerskich ma bowiem zostać podniesiona do 120 km/godz., a pasażerowie będą mogli korzystać także z nowych przystanków. Nie ulega jednak wątpliwości, że w najbliższym czasie dostępność tego rejonu ulegnie drastycznemu zmniejszeniu.